WEBSITE MAINTENANT HELEMAAL NEW!                                                                 
SELFCITY BRUSSELS
  • Home
  • Selfcity
    • contact
  • collectifs
    • panorama
  • analyses
  • events
  • Screening

Atelier Selfcity #3: panorama van mobiliteitsinitiatieven in Brussel

3/31/2015

0 Comments

 
Picture
13 maart 2015

Atelier Selfcity#3 over
mobilité/mobility/mobiliteit




Klik door voor een verslag door Jelena Van Vreckem en voor de panoramapresentatie door Bral.







Aangekomen bij het ‘Huis van Culturen’ flitst een man op een vreemd uitziende eenwieler mij voorbij. Ik hoor hem nog net vragen ‘weten jullie waar de kelder is’? Het thema van ‘Selfcity Brussels’ vandaag is mobiliteit, en ik vermoed dat zijn aanwezigheid daar iets mee te maken heeft. Een luide knal weerklinkt plots en de eenwieler rijdt daar in de verte zonder bestuurder rond. Ik ben niet meteen overtuigd.

Sinds de eerste lunchafspraak twee weken geleden zijn er een pak stoelen bijgezet en de zaal zit boordevol. Piet Van Meerbeek van ‘Bral’ (Stadsbeweging voor Brussel) geeft het startschot vandaag met een panorama van burgeracties rond mobiliteit. Je vindt z'n presentatie hier.
Militantisme loopt als een rode draad door heel wat initiatieven, al van oudsher. Nieuw is de snelheid waarmee ze op de bal spelen, het aantal mensen die ze mobiliseren en het feit dat ze zelf doen wat de overheid nalaat.


Minder militant zijn de 'sharing'-initiatieven.  Cambio, Caramigo en ook het betwiste Uber zijn een paar voorbeelden. Over deze laatste ontstond de laatste tijd heel wat ophef. Volgens Quinten Lambrecht, een actieve blogger, voldoen de huidige taxidiensten niet aan de noden, zijn ze te duur en bovendien niet transparant, en is Uber daarom hét alternatief bij uitstek. Een toeschouwer reageert kritisch. 

Als het op auto’s aankomt valt op dat er in Brussel vooral van Nederlandstalige kant actievoering is. Voorbeeld is ‘Parking Mythe’, die het niet bestaande gebrek aan parkeerplaatsen in Brussel in beeld brengen. Met zo’n twintig parkings en 15.000 plaatsen is er geen tekort aan parkeerplaatsen, maar toch zijn er plannen voor het bouwen van vier nieuwe parkings. Dus ging ‘Parking Mythe’ tellen, lege plaatsen tellen welteverstaan. De laatste telling dateert van 5 maart en hier vind je  een link naar de facebookpagina.

Met de fiets dan maar!

Een auto heb je in Brussel eigenlijk niet echt nodig, ook al moet je moedig genoeg zijn om auto, tram, metro en bus te laten voor wat ze zijn, en op die fiets te kruipen. En dat niet alleen om onze vele heuvels en kasseien, je komt wel wat meer hindernissen tegen. Precies daarom werd ‘Cyclehack’ in het leven geroepen, een bijeenkomst van  allerhande fietsliefhebbers en amateurs die ideeën uitwisselen en met zogehete ‘hacks’ (handige truuks) op de proppen komen en zo het fietsen in de stad aangenamer willen maken. Als kers op de taart zou daar dan nog een authentieke Brusselse fiets bijhoren, een vooruitzicht waar ‘Velofabrik’ al stilletjes van droomt. Omdat we te veel fietsen maken die niet bereden worden, en omdat er teveel potentieel verloren gaat in de Belgische fietsenmarkt!


Jelena Van Vreckem
0 Comments



Leave a Reply.

Selfcity is een initiatief van BRAL vzw, stadsbeweging voor Brussel.